DIY Lifestyle

Heerlijke granola om je dag goed te starten

Ik was lang op zoek naar een ontbijt dat gezond, lekker én snel klaar is. Om eerlijk te zijn spendeerde ik vroeger niet zoveel aandacht aan ontbijten. Zo gebeurde het wel eens dat mijn ontbijt bestond uit een chocolade ontbijtkoek of dat ik het ontbijt zelfs helemaal oversloeg. Ik merkte dat ik me al snel hongerig en futloos voelde, ook al had ik een ontbijtkoek gegeten. Ontbijtkoeken zitten vol suikers die je even een energieboost geven maar ze geven geen lang verzadigd gevoel.

De laatste tijd interesseer ik me voor gezonde voeding. Ondertussen heb ik enkele heerlijke ontbijtalternatieven gevonden die bovendien gezond zijn. Ontbijten is zelfs een van mijn favoriete me time momentjes geworden.

Mijn lievelingsontbijt bestaat uit zelfgemaakte granola, soyayoghurt en vers fruit. Dit ontbijt zit boordevol vezels, mineralen, vitaminen en eiwitten. Dankzij de vezels heb je een lang verzadigd gevoel en ze verbeteren je energieniveau op korte en lange termijn. De exacte voedingswaarde is uiteraard afhankelijk van wat er allemaal aan de granola wordt toegevoegd: noten, pitten, zaden of gedroogd fruit.

Het leuke is dat je granola eenvoudig zelf kan maken. Meer zelfs, homemade granola is meestal gezonder dan granola uit de winkel omdat het geen overdaad aan suikers en onnodige toevoegingen bevat. Het is eenvoudig en snel klaar. En je kan hem erg lang bewaren. Als je een grote pot granola maakt, kan je hier dagen of zelfs weken van genieten. Ik deel mijn persoonlijke recept met jullie maar uiteraard kan je zelf wat experimenteren.

DSCF2318_2

Recept voor gezonde granola

Wat heb je nodig?

  • notenmix (met walnoten)
  • havermoutvlokken
  • speltvlokken
  • pompoenpitten
  • zonnebloempitten
  • chiazaad
  • gepofte quinoa
  • snuifje zeezout
  • gedroogd fruit zoals rozijnen, gedroode banaan, cranberries, moerbeien of incabessen
  • honing
  • druivenpitolie, kokosolie of een andere olie die je mag opwarmen

DSCF2319_2

Hoe maak je deze heerlijke granola?

Maal de notenmix fijn. Voeg er de havermoutvlokken, speltvlokken, pompoenpitten, zonnebloempitten, gepofte quinoa en het chiazaad aan toe. Meng het geheel goed en voeg een beetje druivenpit- of kokosolie en water toe. Daarna gebruik je honing om je granola lekker zoet te maken. Je kan ook agavesiroop of een andere zoetstof gebruiken. De hoeveelheid hangt af van je eigen smaak. Een snuifje zeezout geeft een lekkere touch aan je granola. Mix de ingrediënten goed en spreid het mengsel uit op een bakplaat. Gebruik steeds bakpapier. Verwarm je oven tot 180° en bak je granola 15 tot 20 minuten. Roer af en toe om aanbakken te voorkomen. Laat je granola afkoelen, voeg gedroogd fruit zoals rozijnen of bessen toe en bewaar hem in een leuke pot op je aanrecht.

Succes en energie gegarandeerd! Het enige wat je ’s morgens hoeft te doen is deze verse granola en fruit bij je yoghurt doen en genieten.

Enjoy!

Tip: Eens zin in chocolade? Cranberries en witte chocolade zijn een topmatch!

Misschien vind je dit ook wel leuk ...

Geen reacties

Schrijf een reactie

Solve : *
12 − 4 =